Sputnik Кыргызстандын кабарчысы унаа баасынын жогорулашы мындан ары да уланабы, дегеле жакынкы аралыкта өлкөнүн автомобилдик базарын кандай келечек күтөт деген соболдорго жооп издеп көрдү.
Азыр унаа баасы кандай жана келерки жылы канчалык кымбатташы ыктымал?
Бүгүнкү күндө жакшы абалдагы автоунааны колдон 4,5 миң доллардан арзан алуу мүмкүн болбой калганын айтат машина алып-сатуучу ишкер Алексей.
"Бир жыл ичинде машиналар 500-1000 долларга өстү. Баанын жогорулашы эң өтүмдүү унаалардан байкалат. Базарда майды аз ичкен автолор жайнап кеткенде баа абдан төмөн эле. Арзыбаган акчага дүңүнөн сатып алып коюшкан. Жаңы унаалар сырттан келбей калганынан улам унаалардын айдалган чакырымына карабастан баасы көтөрүлүп кетти", — деди ишкер.
РИОМ автобазарынын аткаруучу директору Айбек Баратов унаалардын кымбатташынан кача албайбыз деп эсептейт. Анын пикиринде, буга оң рулдуу автолорду алып келүүгө тыюу салуу таасир эткен.
Баратовдун айтымында, азыр автомобилдердин таңкыстыгы жаралды. 2017-жылдын аягы, 2018-жылдын башында баа дагы 10-20 пайызга жогорулайт. Ал эми унаа наркынын өсүшүн автомобиль рыногунда жаңы негизги оюнчулардын пайда болушу шарттады.
"Азыр биз жаңы бир чекте турабыз. Көп өтпөй колдон алууга караганда жапжаңы унаа сатып алуу ыңгайлуу болуп калат. Көпчүлүк жаңы унаа ашкере эле кымбат деп ойлошот. Бирок айдалган унаалар жакында болушунча жогорулап, андан көрө жаңы машина сатып алуунун пайдасы артат. Унаа үлгүлөрүнүн расмий өкүлдөрүндө баа, албетте, бир нече миң долларга жогору, бирок мында камсыздоо менен тейлөө өңдүү артыкчылыктар да бар", — деди Баратов.
"Жагымдуу багыттар байкалууда. Адамдарды бүгүн жаңы унаалардын наркы чочутпайт. Алар жапжаңы авто сатып алуу менен көптөгөн артыкчылыктарга да ээ болушат. Орто класстагы автолордун баасы өтө деле айырмаланбайт. Маселен, 2014-жылы чыгарылган, айдалган Toyоta Camry базарда 22 миң доллар турса, ушундай эле үлгүдөгү, бирок быйылкы чыгарылыштагы авто расмий дүкөндө 27 миң долларга сатылууда", — дейт менеджер.
РИОМ автобазарынын жетекчиси Айбек Баратов унаа базарындагы бул көрүнүш эски унаалардын баасын алдаканча төмөндөтөрүнө ынанат.
Автоунаалар качан арзандайт?
Базар, соода ишканалары жана кызмат көрсөтүү чөйрөлөр биримдигинин президенти Сергей Пономарев баа талап менен сунуштун экономикалык мыйзамына жараша жогорулай турганын белгиледи.
"Азыркы тапта базарга бажы тарифтеринин жогору болушунан улам жаңы автолорду алып келүү оголе кымбат. Талап көбөйүп, ал эми сунуш азайган шартта баа көтөрүлөт. Сатуу кыйындап, арзыбаган тыйынга дүңүнөн сатып алган автомобилдик туңгуюк маалынан бери абал аздыр-көптүр жакшырды",— деди Пономарев.
Серепчинин пикиринде, оңдоп-түзөө өтө чоң каражат талап кылбай турган сарамжалдуу жана орто класстагы эски унаалардын баркы 2017-18-жылдары да өсөт.
"Баанын жогорулашына карабастан, автомобилдер сатыла берет. Ал эми 20 миң доллардан кымбат турган унааларга талап дегеле жок. Андай транспортту сатып алууга мүмкүнчүлүгү бар чөйрө өтө тар", — деген ойдо Базарлар биримдигинин президенти.
"Жакынкы келечекте базар турукташып, бул тутумду түп-тамырынан бери өзгөртө турган жаңы оюнчулар 2019-жылы пайда болот. Инвесторлор Кыргызстандын аймагында машина курап, сарамжалдуу жаңы автомобилдерди сатуу аянтчаларын ачууга даяр", — деп билдирди серепчи.
Инвестиция тартуу жана экспортту өнүктүрүү мамлекеттик агенттигинин башчысы Нурадил Баясов мекеме Кыргызстан менен Өзбекстандын ортосундагы макулдашууларды жүзөгө ашыруу алкагында иштерди жүргүзүп жатканын маалымдады.
Кызматташуу алкагында төмөнкүдөй иштер аткарылмакчы:
— "Узавтосаноат" АК жана "АВТОЦЕНТР ЭСТОКАДА" ЖЧКсы менен жеңил автомобилдерди SKD (жарым-жартылай) куроо боюнча биргелешкен иш баштоо;
— "ДжиЭм Узбекистан" АК жеңил автомобилдер расмий борборлорун уюштуруу;
— Автобустарды SKD куроо боюнча биргелешкен иш аткаруу;
— Бастырма техникасын SKD куроо боюнча биргелешкен ишти уюштуруу;
— КРде айыл чарба техникасын куроо өндүрүшүн түзүү.
Базарлар, соода ишканалары жана кызмат көрсөтүү чөйрөлөр биримдигинин президенти Сергей Пономарев жаңы унаалардын сатылышы маркетингдик ыкмалар менен бекемделип, үстөк пайызсыз төлөп кутулуу мүмкүнчүлүгү жана капчыкка бап наркы менен сунушталарын болжолдойт. Мындан улам сарамжалдуу жана орто класстагы эски унаалардын баасы түшөт.