Мен "маршрутка" деп аталган кичи автобустарга түшүп жумушума барып келем, кээде жөө да жүрөм. Ошондон улам жүргүнчү жана жөө жүрүүчү катары Жол коопсуздук кызматынын иштери тууралуу айрым байкоолорду ортого салууну ылайык көрдүм.
Бизде жөө жүрүүчүлөр айдоочуларды, айдоочулар жөө жүрүүчүлөрдү сыйлашпайт, чанда бир айдоочу гана атайын жөө адамдар өтүүчү жерден токтоп бербесе, көбү зуулдатып өтүп кетет. Ал эми айдоочулар көчө кесилишинде жол чырагы кызыл күйүп калса, жөө адамдар өтүүчү ала жолду басып токтойт, же аны да аралай чаап өтүп кетет. Андай жерлерден машиналарды жөөлөй арап өткөн учурлар далай болот.
Ойлонуучу суроолор көп. Жаныбыздагы эле Казакстанда жол эрежелерин бузгандарды видео көзөмөл, тик учак көзөмөл, санариптик радарлар ж.б. менен дароо таап, өзү үйүнө жеткенче айып пул төлөө тууралуу дүмүрчөгү алдынан жетип калат. Болгондо да биздин 10-20 миң сомдой суммада. Бизде болсо баары адам фактору менен байланышып калган. Тартип бузган айдоочу менен ЖКК кызматкеринин качан болсо баа быча албай тартышып турганын көрөсүң. Өзүнчө эле чайкоо базар. Же анын чоңдорун айтып, аларга телефон чалып коркутмай… Ал эми биздин жол эрежелерибиз ЖКК кызматкерине ар бир кадамда "нан" таап берүүгө ыңгайлашкан. Мисалы, автомобилиңди туура эмес жерге токтотууга мажбур болосуң, себеби атайын туура токтотуучу жайлар дээрлик жетишпейт. Же өлкө ичинде саатына талаа жерлеринде 90 чакырымдан артык жүрүүгө тыюу салынган, ал эми азыркы заманбап автомобилдер жана заманбап жолдор үчүн бул жүрүш канааттандырбай калды. Ошол эле кезде, мисалы, быйыл Ысык-Көлдүн жайкы сезонунда Бишкектен Кеминге чейинки айланма жолдо жаштардын машина айдаган ылдамдыгын көрүп, жакамды кармап, ЖКК кызматкерлери ар бир 10-15 чакырымда турса экен деп тиледим. Ошол эле кезде кээде Кыргызстандын жолдорунда ЖКК кызматкерлери акча топтоочу аппаратка айланып калганбы деп да ойлоп калам.
Акырында айтарым: совет учурундагыдай ЖКК кызматкерлерине жардам берүүчү коомдук активисттерди, көчө патрулдарын көбөйтүү керек; көчөлөргө видеокөзөмөл орнотуу зарыл; жол коопсуздук эрежелерин текшерүүдө адамдарды акырындап сүрүп чыгарып, алардын ордуна заманбап техникаларды орнотуу керек; рулда бара жаткан айдоочунун телефон жана башка аппараттарды колдонуусуна таптакыр тыюу салуу зарыл; эреже бузгандарга айып пулду көбөйтүп, аларды толук мамлекеттик казынага түшүрүү механизмдерин киргизүү кажет; ар бир айдоочу өзүнө катталган жана ишеним менен берилген машинаны гана айдоо укугун кайра калыбына келтирүү туура.
Беш жашар неберем машинада баратканда жол боюнан формачан кишини көрсө эле "ГАИ" деп жата калат… А эмнеге?..