Садыр аке Жолболду уулу болжол менен 1821-жылы төрөлүп 1905-жылы дүйнөдөн кайткан. Ачык булактарга таянсак, ал саяк уруусунан болгон. Бала чагы Ысык-Көлдүн Кичи-Ак-Суу, Чоң Ак-Суу деген жерлеринде өткөн. Сөөгү Ысык-Көлдүн Кожояр айылына коюлган. Азыр анын урпактары Көлдө турушат.
Эл ичинде "Садырдын тилинде мөөрү бар, таңдайында сөөлү бар, оң жагында бөгүп жаткан бөрү бар" деген сөз айтылып келет.
Казак жазуучусу Мухтар Ауэзов Садыр аке жөнүндө: "Ашкере калыстыгы менен казак, кыргыздын кан казысы болду. Адам бүткөндөн мындай адамды көргөн эмесмин. Сүйлөгөндө эки колтугунан эки жолборс чыгып тургансып, укканды сестентип желпинип сүйлөчү эле", — деп айткан.
Садыр акенин нускалуу кептери:
"Дүйнөдө жети жетим бар: тыңшалбаган сөз, чөп чыкпаган жер, багылбаган мал, кемпири жок чал, бойго жетип эр албаган кыз, элинен кеткен эр, башчысы жок эл жетим дейт. Анысы кандай, башчысы өлгөн бугу бүгүн жетим болуп отурат, ошондуктан бүгүн биз татыктуу адамды хан шайлап алалы деп мында чогулуп отурабыз", — деп Балтабайды калыстап хан шайлаган окуясы айтылып келет.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Тирүүчүлүктө бетке көө сүйкөнбөй, адамга тик карап, ак жүргөндөн артык нерсе болчубу? Бул жарык дүйнөдө үч артыкчылык бар. Биринчиси – өлгөндөн калган туяктын артыкчылыгы. Анткени артта калган туягың адамгерчиликтүү, сени жаманатты кылбай өссө, чоңоюп-чочойсо, ысымың түбөлүктүү сакталып калары эп. Экинчиси, пайдасы жок падышанын ак сарайына караганда, кедей-кембагалдын куурай, чий калаган сайма алачыгы артык. Үчүнчүсү, элдин эмгегин кансыктатып жеген кажыган жолборстон көрө көп көзүнөн түнөк таппаган көр чычкан артык.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Ошол жыйында Садыр акенин кечигип келгенин, ашыкча сөөлөт күткөнүн, чогулушта Шабдан баатырдын оң капталында олтурганын жактырбаган Шабдандын көпкөн жигити Баяке итиреңдеп, Садыр акени сөөмөйү менен сайып көрсөтүп:
"Мырзам, тиги мурду жырык кара уйдай болуп шаңырайып олтурган ким деги?" — деп калат (санжыраларда, адабияттарда Садыр акенин өңү серт адам болгон деп сүрөттөшөт). Садыр аке ага төмөндөгүдөй жооп берет:
"Атам Жолболду, өзүм Садырмын.
Атасы жок эли менен жат болгон,
Ага-ини менен кас болгон,
Арам ишке маш болгон,
Бычтырып салып ат болгон,
Ат төбөл карыш тебетей кийген,
Баяке деген сен болуп жүрбө!
Билсең саякмын, билбесең башыңа тийген таякмын", — деп элдин алдында Баякенин абийирин айрандай төгөт.
Маалыматтар ачык булактардан алынды